Ölüm İşlemleri, 23.05.2024
ÖLÜM İŞLEMLERİ
Cenaze nakil belgesi başvurusu için www.konsolosluk.gov.tr internet sayfasından randevu almanız gerekmektedir.
Gerekli Belgeler:
Dilekçe
Dilekçeyi yazanın T.C. kimlik kartının aslı
Yabancı yerel makamlarca düzenlenmiş ölüm belgesinin aslı ve fotokopisi (Yerel makamlarca otopsi yapılmasını gerektiren ölümlerde, yabancı yerel makamlardan alınacak defin izin belgesi veya otopsi raporunun aslı (onaylı Türkçe tercümesiyle birlikte) ve fotokopisi de istenebilmektedir),
Vefat eden kişinin T.C. Kimlik kartının aslı
Vefat eden kişinin pasaportunun aslı
Cenazenin nakil vasıtasını, günü ve saatini, Türkiye'de kimin tarafından teslim alınacağını belirten “cenaze bilgi formu” ve fotokopisi (Cenaze Nakil Firması tarafından düzenlenir.)
Önemli Bilgiler:
Genel Bilgiler:
Cenaze nakli işlemleri ile ilgili esaslara genel olarak, 1973 tarihli Cenazelerin Nakli Anlaşması, 3584 sayılı Cenaze Nakline Mahsus Beynelmilel İtilafnameye İltihakımız Hakkında Kanun, Mezarlık Yerlerinin İnşaası ile Cenaze Nakil ve Defin İşlemleri Hakkında Yönetmelik ve Yurtdışından Getirilen Cenaze İşlemleri Yönergesinde yer verilmektedir.
Türkiye’de defnedilecek cenazelerin Türkiye’ye kabulünde gerek cenaze sahiplerinin gerek yetkili makamlarımızın işlemlerini kolaylaştırmak için Dış Temsilciliklerimizce cenaze nakil belgesi düzenlenmektedir. Cenaze nakil belgesi düzenlenmesi işleminde ilke olarak yetki ve sorumluluk ölüm olayının meydana geldiği bölgeden sorumlu Temsilciliğimize aittir. Bu halde görev bölgesi, vatandaşımızın ikamet ettiği yer ile değil, olayın vuku bulduğu yer ile tanımlanmaktadır.
Bununla birlikte, ölüm olayının cenaze sahipleri için zor ve üzücü bir durum teşkil ettiği ve cenaze nakil işleminin de tabiatı itibariyle aciliyet arzetmesi nedeniyle, cenaze nakil belgesi başvuruları sadece ölüm olayının meydana geldiği bölgedeki Dış Temsilciliğimize değil; görev bölgesi ayırımı gözetilmeksizin olayın gerçekleştiği ülkedeki tüm Dış Temsilciliklerimize yapılabilmektedir (örneğin, cenazeye veya cenaze naklinin yapılacağı havaalanına en yakın Dış Temsilciliğimizce).
Cenaze nakil belgesi, yurtdışında vefat eden ve Türkiye'de defnedilmeyi talep eden yabancı uyruklular için de düzenlenebilmektedir.
Yurtdışından gelen cenazelerin ülkemize girişi hususu sağlık açısından değerlendirilmekte ve cenazelerin yurda girişine izin verilmesi işlemleri "Yurtdışından Getirilen Cenaze İşlemleri Yönergesi" kapsamında yürütülmektedir. Sözkonusu mevzuat çerçevesinde, cenazelerin geldiği ülkeler halk sağlığı riski açısından "Riskli ve Risksiz Ülkeler" (ülke isimleri Yönerge ekinde kayıtlıdır) olarak iki gruba ayrılmakta, anılan Yönergenin 5. maddesi uyarınca, risksiz olarak değerlendirilen ülkelerden gelen uluslararası nakil şartlarını haiz cenazelerin ilave bir işleme tabi tutulmaksızın ülkemize girişleri yapılmaktadır; riskli ülkelerden gelen cenazelerin girişinde ise Sağlık Bakanlığı Türkiye Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğüne bağlı birimlerce anılan Yönergenin 7. maddesi uyarınca, cenaze işlemlerinde istenen belgeler tam ise, cenazeye "cenazeler için düzenlenen yurda giriş izin belgesi" düzenlenmektedir.
Ödeme Şekli:
Başkonsolosluğumuzda konsolosluk işlemi ödemeleri internet üzerinden gerçekleştirilen “sanal POS bankacılık ödeme sistemi” kullanılarak yapılmaktadır.
Ödemelerde nakit para tahsilatı maalesef kabul edilmemektedir. Bu sebeple, banka hesabınızda yeterli bakiye bulundurmanız gerekmektedir.
Ödeme işlemleri hakkında daha fazla bilgi için Konsolosluk İşlemi Ödemeleri Hakkında Önemli Duyuru başlığına bakınız.
Ölüm tescili başvurusu için www.konsolosluk.gov.tr internet sayfasından randevu almanız gerekmektedir.
Gerekli Belgeler:
Dilekçe
Dilekçeyi yazanın T.C. kimlik kartının aslı
Yabancı yerel makamlarca düzenlenmiş ölüm belgesi (Uluslararası ölüm kayıt örneği - Formül C)
Vefat eden kişinin T.C. kimlik kartının aslı
Vefat eden kişinin T.C. pasaportunun aslı
Vefat eden yabancı uyruklu eş ise varsa aile cüzdanının aslı veya vefat eden yabancı eşin doğum belgesinin aslı (Bu belgelerin Türkçeye tercüme edilmesine gerek bulunmamaktadır).
Önemli Bilgiler:
Genel Bilgiler:
Ölüm tescili işlemleri ile ilgili esaslara genel olarak 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu ve Nüfus Hizmetleri Uygulama Yönetmeliğinde yer verilmektedir.
Yurt dışında bulundukları sırada ölen Türk vatandaşlarının ölüm olayı, ilgili yerel makamlardan alınan belgenin Dış Temsilciliğimize verilmesi suretiyle bildirilir. Dış Temsilciliklerimizce sistem üzerinden tescil işlemi gerçekleştirilir.
Ölüm olayının tesciline ilişkin başvuru, Dış Temsilciliğe posta yoluyla da yapılabilir. Posta yoluyla yapılacak bildirimlerde; dilekçede ölüm olayının aile kütüklerine tescil edilmesi talebi belirtilir ve ölüm olayına ilişkin resmî belgenin aslı ve bildirimde bulunan kişinin kimlik bilgilerini içeren belgeler eklenir. Dış Temsilcilikçe düzenlenecek ölüm bildirim formunda bildirim yapanın imzası aranmaz. Ölüm bildirim formunun “Bildirimde bulunan kişi” alanına posta yoluyla bildirim yapıldığına dair açıklama yapılır.
Ölüm tescili işlemlerinde, ilke olarak yetki ve sorumluluk nüfus olayının meydana geldiği bölgeden sorumlu Temsilciliğimize aittir. Bu halde görev bölgesi, vatandaşımızın ikamet ettiği yer ile değil, olayın vuku bulduğu yer ile tanımlanmaktadır.
Bununla birlikte, ölüm olayının cenaze sahipleri için zor ve üzücü bir durum teşkil ettiği ve ölüm tescili başvurusunun özellikle Türkiye’ye defnedilecek cenazeler için cenaze nakil işlemini de beraberinde gerektirdiği dikkate alındığında, tabiatı itibariyle sözkonusu işlemler aciliyet arzetmektedir. Bu nedenle, ölüm tescili başvuruları sadece ölüm olayının meydana geldiği bölgedeki Dış Temsilciliğimize değil; görev bölgesi ayırımı gözetilmeksizin olayın gerçekleştiği ülkedeki tüm Dış Temsilciliklerimize yapılabilmektedir (örneğin, cenazeye veya cenaze naklinin yapılacağı havaalanına en yakın Dış Temsilciliğimizce).
Ödeme Şekli:
Başkonsolosluğumuzda konsolosluk işlemi ödemeleri internet üzerinden gerçekleştirilen “sanal POS bankacılık ödeme sistemi” kullanılarak yapılmaktadır.
Ödemelerde nakit para tahsilatı maalesef kabul edilmemektedir. Bu sebeple, banka hesabınızda yeterli bakiye bulundurmanız gerekmektedir.
Ödeme işlemleri hakkında daha fazla bilgi için Konsolosluk İşlemi Ödemeleri Hakkında Önemli Duyuru başlığına bakınız.
Başkonsolosluğumuza şahsen gelerek uluslararası ölüm kayıt örneği (Formül C) belgesini almak için www.konsolosluk.gov.tr internet sayfasından randevu almanız gerekmektedir.
Gerekli Belgeler:
Uluslararası ölüm kayıt örneği (Formül C) alınacak vatandaşın kimlik bilgileri (T.C. Kimlik Numarası, bilinmiyorsa Adı, Soyadı, Baba Adı, Ana Adı ve Doğum Yılı)
A) Eş, alt ve üst soylarından birisinin başvuru yapması halinde, başvuruyu yapanın;
1. T.C. kimlik kartının aslı
2. Varsa T.C. sürücü belgesinin aslı (Başvuru sırasında T.C. kimlik kartının ibraz edilemediği durumlarda)
3. Varsa Türk pasaportunun aslı (Başvuru sırasında T.C. kimlik kartının ibraz edilemediği durumlarda)
4. Mavi kartın aslı (Türk vatandaşlığından çıkmış olanlar için)
B) Başkası adına başvuru yapılması halinde;
1. Yetkili noter huzurunda düzenlenmiş temsil yetkisini gösteren vekaletname veya vasi kararının aslı
2. T.C. kimlik kartının aslı
3. Varsa T.C. sürücü belgesinin aslı (Başvuru sırasında T.C. kimlik kartının ibraz edilemediği durumlarda)
4. Varsa Türk pasaportunun aslı (Başvuru sırasında T.C. kimlik kartının ibraz edilemediği durumlarda)
5. Mavi kartın aslı (Türk vatandaşlığından çıkmış olanlar için)
Önemli Bilgiler:
Başkonsolosluğun ıslak imzası ve mührüyle verilen uluslararası ölüm kayıt örneği (Formül C) belgesini artık Başkonsolosluğa şahsen gelmeden, E-Devlet portalından başvurup, posta yoluyla temin etmekte mümkündür.
Buna göre, internet üzerinden E-Devlet portalına giriş yapıp "Dışişleri Bakanlığı" altında "Çevrimiçi Konsolosluk İşlemleri" uygulamasından uluslararası ölüm kayıt örneği (Formül C) belgesini ücret karşılığında talep edebilirsiniz.
Talebiniz üzerine, belgeler hazırlanacak ve imza karşılığı (taahhütlü) posta yoluyla ev adresinize gönderilecektir.
Genel Bilgiler:
Uluslararası ölüm kayıt örneği (Formül C) başvurusu ile ilgili esaslara 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu ve Nüfus Hizmetleri Uygulama Yönetmeliğinde yer verilmektedir.
Ölüm kaydının sahiplerinin eşleri ile veli, vasi, alt ve üst soyları ya da bu kişilere ait vekaletname ibraz edenler ölüm kayıt örneği (Formül C) için başvuru yapmaya yetkilidirler.
Ödeme Şekli:
Uluslararası evlilik kayıt örneği (Formül B) ücretsiz olarak verilmektedir.
Tereke başvurusu için www.konsolosluk.gov.tr internet sayfasından randevu almanız gerekmektedir.
Gerekli Belgeler:
T.C. kimlik kartının aslı
T.C. pasaportunun aslı
Yasal mirasçı olduğunu gösteren veraset ilamının aslı
Yetkili noter tarafından düzenlenen vekaletnamenin aslı ve fotokopisi (Mirasçılardan birinin veya birkaçının işlemlerini takip ettirmek üzere başka birini yetkilendirildiğini gösteren)
Önemli Bilgiler:
Genel Bilgiler:
Tereke (vefat edenin mirası) takip işlemleri terekenin bulunduğu bölgeden sorumlu Dış Temsilciliğimizce yerine getirilir.
Yurtdışında ölümü haber alınan ve ölüm kayıt işleri tamamlanan vatandaşımızın varsa terekesi saptanır ve mühürlenir. Saptanan eşyanın listesi yapılır ve bu listeye olanaklar içinde, eşyanın kıymeti de kaydedilir.
Dış Temsilciliklerimiz, vefat eden vatandaşların ölüm öncesi tedavi ve bakım masrafları ile evinin kira bedelini veya otel ücretini, hizmetçilerin ücretlerini ve müteveffa ile birlikte yaşayıp onun tarafından bakımı sağlanan mirasçıların bir aylık iaşe ve ibate masraflarını veya yurda dönüşleri için gereken masrafları, cenaze masrafları ile kabul eden devlet hukukunca ödenmesi gereken vergileri, terekenin korunması ve yurda gönderilmesi ile mirasçıların çıkarlarının korunması için Dış Temsilcilik makamınca alınan önlemlerin gerektirdiği masrafları terekeden ödemeye yetkilidir.
Yabancı ülkelerde ölen vatandaşlarımızın terekelerinin, ölenin nüfusa kayıtlı olduğu yer Tereke Hakimliğine gönderilmesi gerekmektedir. Ölenin nüfusunun kayıtlı olduğu yer tespit edilemiyor ise, terekenin Ankara Tereke Hakimliğine gönderilmesi gerekmektedir.
Terekenin yurda nakil masraflarının terekeden veya mirasçılardan karşılanması gerekmektedir. Menkul terekenin, ölenin nüfus kaydının bulunduğu yer Tereke Hakimliğine gönderilmesi için gerekli nakliye masrafları (nakit yokluğu nedeniyle) terekeden karşılanamıyor ise, menkul terekenin (kıymetini de içeren) bir listesinin, terekenin Türkiye'de en yakın gümrük müdürlüğüne iletilmesi için gerekli navlun bedeli de gösterilmek suretiyle Dışişleri Bakanlığına gönderilir, oradan da ilgili Tereke Hakimliğine iletilir.
Nakdi terekenin transferi sözkonusu olduğunda, bulunulan ülke kambiyo mevzuatı elverişli olduğu hallerde, nakdi tereke banka kanalıyla doğrudan ilgili Tereke Hakimliğine gönderilecektir. Bulunulan ülke mevzuatı nakdi terekenin transferine izin vermediği takdirde, nakdi terekenin kurye vasıtasıyla Dışişleri Bakanlığa gönderilmesi gerekir.
Ölüye ait bulunan ve Dış Temsilciliklerimize intikal etmiş olan ziynet ve kıymetli eşyanın da aynı şekilde kurye vasıtasıyla Dışişleri Bakanlığına ulaştırılması gerekir. Bu gibi nakit ve kıymetli madenler kuryeye teslim edilirken zabıt tutulur ve kurye de aldığı bu kıymetleri aynı usulle Ankara'da teslim eder.
Ölenin mirasçıları yurtdışında bulundukları takdirde, Tereke Hakimliğinden alınacak talimat üzerine, terekenin mirasçılara teslimi mümkündür. Bu şekilde teslim işlemlerinde nakit paranın mirasçıların banka hesabına havale suretiyle teslim edilmesi, mirasçıların banka hesabı bulunmaması halinde teslimatın zabıt tutularak yapılması zorunludur.
Terekenin mirasçılara teslim usulleri, Adalet Bakanlığı’nın 12 Ocak 1981 tarihli ve 118 Mt.1980-96-629 sayılı yazısında aşağıdaki çerçevede belirtilmiştir:
Mirasçılığı tespit eden veraset belgesi, varislerden biri veya birkaçının görevli mahkemeye müracaatı üzerine açılan dava sonucunda verilmektedir. Bir veraset belgesi, aksi ispat edilinceye kadar geçerli bir belgedir. Alınan bir veraset belgesinin bütün varisleri kapsayıp kapsamadığının araştırılmasına gerek bulunmamaktadır. Hakkı yenen bir mirasçı müracaat edip, mahkemece veraset belgesinin iptaline karar verildiği takdirde, iptal ile birlikte, miras hisselerini yeniden tespit eden son karar geçerli olur. Hakkı yenen bir mirasçı, veraset belgesinde kendisinin gösterilmediği için mahkemeye müracaat ettiğini beyan eder ve bunu belgelendirirse, tereke mevcut veraset belgesinde adı geçenlere verilmez ve iptal davasının sonucu beklenir veya tereke ilgili Tereke Hakimliğine intikal ettirilir.
Terekenin tamamı, mirasçılardan birine veya birkaçına teslim edilmez. Ancak, bu kişiler, mirasçıların tümünü temsil ediyorlar ise, o zaman tereke teslim edilebilir.Varislere tereke teslim edilirken tutanak düzenlenir. Geçerli vekaletname ibraz etmeyen kimseye, yakın akraba dahi olsa, başka varise ait tereke hissesi teslim edilmez.
Kendilerine miras intikal eden mükellefler yabancı ülkede iseler Konsolosluğa veraset beyannamesi vermelidirler.
Menkul tereke, ölenin nüfusta kayıtlı olduğu ilçe Tereke Hakimliğine gönderilirken, nakliye ve havale makbuzu veya dekontunun geciktirilmeden doğruca Tereke Hakimliğine gönderilmesi gerekir.
Ödeme Şekli:
Başkonsolosluğumuzda konsolosluk işlemi ödemeleri internet üzerinden gerçekleştirilen “sanal POS bankacılık ödeme sistemi” kullanılarak yapılmaktadır.
Ödemelerde nakit para tahsilatı maalesef kabul edilmemektedir. Bu sebeple, banka hesabınızda yeterli bakiye bulundurmanız gerekmektedir.
Ödeme işlemleri hakkında daha fazla bilgi için Konsolosluk İşlemi Ödemeleri Hakkında Önemli Duyuru başlığına bakınız.
"Geçerli T.C. Nüfus Cüzdanım var. Henüz T.C. Kimlik Kartı başvurusu yapmadım. T.C. Nüfus Cüzdanlarının geçerlilik süresi yakında bitecek mi?"
Vatandaşlarımızın ellerinde bulunan mevcut nüfus cüzdanları, kimlik kartı başvurularını yapıncaya kadargeçerlidir.Bu husus Nüfus ve Vatandaşlık Genel Müdürlüğü tarafından da kamuoyuna duyurulmuştur (https://www.nvi.gov.tr/basin-duyurusu2).
"Adres beyanımı postayla yapabilir miyim?"
Adres beyanınızı yapmak için şahsen Temsilciliğimize müracaat etmeniz gerekmektedir.
Konsolosluk işlemleriyle ilgili sorularınızı consulate.deventer@mfa.gov.tr e-mail adresimize gönderebilirsiniz. Ayrıca haftaiçi 15.00-17.00 saatleri arasında +31 570 688 650 no'lu telefonumuzu arayabilirsiniz.
Pazartesi - Cuma
09:00 - 12:00
Başkonsolosluğumuzda tüm işlemler www.konsolosluk.gov.tr adresinden randevu alınarak yapılmaktadır. Bilgi taleplerinizi consulate.deventer@mfa.gov.tr e-posta adresine iletebilirsiniz. Başkonsolosluğumuzda nakit ödeme imkanı bulunmamaktadır. Bu çerçevede, cep telefonunuzda bankanızın mobil internet bankacılığı uygulaması bulunmuyorsa Başkonsolosluğumuza gelirken yanınızda banka kartınızın yanısıra kart okuyucu aygıtınızı da getirmenizi rica ederiz.
Tatil Günleri 2024
1.01.2024 | 1.01.2024 | Yeni Yılın İik günü |
1.04.2024 | 1.04.2024 | Dini bayram (Easter Monday) |
10.04.2024 | 10.04.2024 | Ramazan Bayramı |
9.05.2024 | 9.05.2024 | Dini bayram (Ascension Day) |
20.05.2024 | 20.05.2024 | Dini Bayram (Whit Monday) |
29.10.2024 | 29.10.2024 | 29 Ekim 2024 Cumhuriyet Bayramı |
25.12.2024 | 26.12.2024 | Noel Tatili |
+ 31 10 766 0007